ANALISIS PENGARUH RELIGIUSITAS, KEYAKINAN BERKAH DAN PELAYANAN LEMBAGA ZAKAT TERHADAP PILIHAN PEMBAYARAN ZAKAT DI LEMBAGA ZAKAT Studi Kasus di Kota Salatiga dan Sekitarnya

Oleh :

Ahmad Mifdlol Muthohar

Mahasiswa Program Doktor Ekonomi Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

E-mail : mifdol_mutohar@yahoo.com

Abstract

 

The main idea for this research is to see the points that motivate Muzakki to use the Zakat Institution to fulfil their zakat. These points mentioned above are the religious side (believe) of a Muzakki, the feeling of being blessed, and the service given by a Zakat Institution to the Muzakki who has a preference on fulfilling zakat through Zakat Institution. On this research, the methode used is experimental methode, and for this methode, it involves 51 people from Salatiga and some regions around Salatiga. The analytical tools used here is the multiple regession analysis using Tobit model. The findings on this research are that the variance of religiousity and the feeling in blessings are not significantly affected by the choice of a Muzakki in using Zakat Institution. And variance of the service given by a zakat institution is significantly affected by the choice of a Muzakki in using Zakat Institution.  Another finding is that from the total polling, 98% of the Muzakkis say that they can feel the blessings when they fulfil the zakat, and this feeling is not related to the way of fulfilling their zakat, whether they go through the Zakat Institution or they do it themselves.

 

Key Words: Muzakki, Zakat Institution, blessings

 

 

Pokok bahasan utama pada penelitian ini adalah untuk memotivasi para Muzaki ntuk memanfaatkan lembaga zakat dalammenyalurkan zakat mereka. Hal ini menjukkan bahwa kepercayaandari muzaki, yaotu perasaan mendapatkanberkah, dan pelayanan yang diberikan oleh lembaga zakat kepada muzaki yang memilih untuk menyalurkan zakat mereka melalui  lembaga zakat. Metode yang digunakn dalam penelitian ini adalah metode eksperiementalnyang melibatkan 51 orang dari wilayah kota Salatiga. Alat analisi yang digunakan adalah multiple regresi Tobit model. Hasil dari penelitian ini menunjukkan keanekaragaman religiusitas dan perasaan mendapatkan berkah tidaklah terlalau signifikan dipengaruhi oleh pilihan muzakai dalam menggunakan lembaga zakat. Dan berbagai jenis layanan yang diberikan oleh lembaga zakat dipengaruhi oleh pilihan dari para muzaki dalam menggunakan lembaga zakat. Penemuan lain menunjukkan bahwa 98% dari para muzaki merasa mendapatkanberkah jika mereka mengeluarkanzaat. Dan perasaan ini tidak berhubungnan dengan cara mereka mengeluarkan zakat, baik melalui lembagazakat ataupun mereka memberikan zakat secara langsung.

Kata Kunci: Muzaki, Lembaga Zakat dan Berkah